-10%

QU-AX Luxury 20" Unicycle (svart)

Regular Price 2 001,51 kr Special Price 1 809,08 kr
I lager
SKU
BP3095020300
SNABB LEVERANS
SÄKER BETALNING

Produktbeskrivning

Unicycle QU-AX Luxus 20"

Klassikern för nybörjare och avancerade cyklister tack vare den platta gaffeln, den bekväma sadeln och 1,95-tumsdäcken.

  • Flatcrown-gaffel med tvådelat utfall, pulverlackerad
  • Aluminiumfälg, silver 36 hål
  • 50-406mm (20 "x1.95") däck
  • Förhållande axel, nav 36 hål
  • 114mm stålkuber, fyrkantiga
  • Glidresistent plastpedal
  • Sadel med snabbkoppling i aluminium
  • Sadelstolpe 300mm, diamantslipad (vridningssäker) ø 25,4 mm, stål
  • Förhållande form och ergonomisk sadel, sadelskydd gula, utbytbara
  • En extra 200 mm sadelstolpe för början ingår.
  • Minimalt stegLängd: 61 cm
  • Vikt: 5,4 kg

I princip är en enhjuling inte riktigt lika stor som en cykel. Enhjulingar mellan 12" och 18" är avsedda för (växande) barn, men det finns också några galna muniryttare som åker 12" enhjulingar för att prova på för skojs skull. Men så snart du kan cykla på en 20" är storleksfrågan mer en fråga om personlig användning. En 20" är bra för hockey, freestyle, ibland även för basket eller "normal” unicycling. Ju längre sträckor du vill cykla, desto större bör hjuldiametern vara.

Vilken storlek kan jag cykla?

För QU-AX-cyklarna gäller följande tabell för standardutrustningen när det gäller den rekommenderade storleken med motsvarande steglängder. Det är mycket enkelt att mäta skrittlängden: Mät avståndet från marken upp till ditt skrev, enligt bilden till höger - helst med skor på, för det är så du kommer att sitta på encykeln! På Munis 19", 24" och 27,5" har sadelstolpen en förstärkningsgjutning - om du eftermonterar en stolpe utan gjutning kan du dra av ytterligare ca 7 cm från de minsta skrittlängderna.

Hur blir den här maskinen min vän?

Innan du går fram till maskinen ska du kontrollera att hjälmen sitter på huvudet och att knäskydden sitter på rätt plats! Till skillnad från hästen kan du inte omedelbart se var ryggen och framsidan är. Men om du tittar noga kommer du att märka att encykeln har en färdriktning. Sadelstolpens klämma pekar framåt, dvs. skruvarna pekar bakåt. Pedalerna är märkta med vänster och höger i färdriktningen så att skruvarna inte lossnar under körning. Den rätta sadelhöjden kan hittas på samma sätt som på cykeln: när du sitter på sadeln ska ditt knä vara mer eller mindre genomtryckt i det nedre trampläget. Ett tips för de första försöken: ställ sadeln lite lägre! Det är lite enklare och du vet: "Ju högre, desto mer splashier!"

Så här hittar du rätt sadelhöjd!
Om du har goda vänner kan du ta med dig en av dem. Hjälpen är inte dålig för de första försöken. Men om du vill träna på egen hand och avslöja din hemlighet efter några dagar ska du leta efter ett område med plan mark och ett räcke som du kan hålla dig fast vid. Dörrkarmar eller telefonlådor är också idealiska, eftersom du kan stödja dig med båda händerna.

Nu är du redo att gå?
Håll dig fast i räcket eller din kompanjon med en hand. Sätt sadeln mellan benen och den högra pedalen ska vara i klockan fyra. När du trycker ner pedalen glider enhjulingen automatiskt under din kropp och du sitter på cykeln (eller inte). En sak är säker, du är nu 5-6 timmar från att åka enhjuling. Ditt mål bör vara att balansera din vikt under de kommande försöken. Håll överkroppen upprätt hela tiden och luta dig mot din medhjälpare för att få stöd.

Bestigning och balansering med hjälp

Nästa steg är nu att gå framåt. Släpp den ena handen från räcket och försök att röra dig lite framåt. support_3Grattis! Nu är du ungefär 3-4 timmar från att åka enhjuling. Ett annat viktigt tips är att alltid släppa cykeln om ett fall är nära förestående, för en bra cykel kan klara av det, du förmodligen inte så mycket.

Så, nu finns det bara en sak kvar. Vägen är målet. Plötsligt åker du en meter ensam, sedan två… och helt plötsligt förstår du inte varför början var så frustrerande. Nu kan du sluta med din hemliga träning och gå ut i offentligheten. Dina medmänniskors aha-effekt kommer inte att vara obetydlig. Håll dig lugn och om du måste hoppa av cykeln, hitta en lyktstolpe, ett träd eller något liknande att hoppa upp på igen. På frågan om hur man lär sig att göra en sådan sak svarar man: ” Man måste vara lite smart”. Det är verkligen häftigt, eller hur?

Jag känner att jag kan flyga!
Nu bör du ta några turer för att vänja dig vid cykelns reaktioner. Överkroppen ska alltid vara upprätt och titta inte ner på cykeln. Du kommer aldrig att trampa helt runt, men du kommer att märka att cykeln reagerar på din överkropp och dina höftrörelser. Om du känner att du faller framåt, gör en snabb pedalrörelse och cykeln kommer att räta upp sig igen.

Nu ska du försöka klättra upp utan hjälp. Pedalen med svängbenet ska vara lägst. Hitta ett litet hinder så att cykeln inte genast rullar framåt. Om du nu kan ställa dig upp på ett säkert sätt kan du nu prova fri montering utan hinder. Framgångsfrekvensen kommer bara att vara högst 1:10, men genom att öva ihärdigt kommer du att minska den här frekvensen mycket snabbt och efter några dagar kommer du att ha det” in”.

Körning av kurvor utan styr?
Om du kör långa sträckor kommer du att märka att cykeln vill ändra riktning då och då. Du ändrar detta automatiskt, helt omedvetet, genom att röra överkroppen i samma riktning och på så sätt återfå balansen. Om du vill ändra riktning med avsikt är det ungefär som att åka skidor eller snowboard. Höftleden utlöser vridrörelsen, sedan går överkroppen och den utsträckta armen i samma riktning. I början gör du ganska stora cirklar, men sedan blir de mindre och mindre.

Om du vill lära dig ännu mer och bli perfekt är det bäst att gå med i en idrottsklubb eller starta en egen grupp. I bilagan hittar du några boktips eller mycket bra videor om enhjuling. I Japan har enhjuling alltid varit ett obligatoriskt ämne i idrottsundervisningen. Förresten har jag alltid haft en femma i matematik men en etta i idrott och jag lärde mig att cykla på en enhjuling när jag var 35 år gammal. Men det är ett faktum att unga människor kommer dit mycket snabbare.

Vet du förresten vad encyklister kallar cyklister? "Träningshjulsmaskiner”!

Har du kul på cykeln!

Mer information
Mer information
MärkeQU-AX
tillverkarens nummer1103
Typ av cykelEnhjuling
FärgSvart
Ramstorlek i cm51 cm
Ofta köpt tillsammans
Totalt pris
Kunder som tittade på denna artikel tittade också på
QU-AX Herrcykel 36" hög cykel
QU-AX Herrcykel 36" hög cykel
Regular Price 10 598,76 kr Special Price 9 998,72 kr
QU-AX Luxury 20" Unicycle (svart/vit)
QU-AX Luxury 20" Unicycle (svart/vit)
Regular Price 2 001,51 kr Special Price 1 809,08 kr
QU-AX OnlyOne 24" enhjuling (svart)
QU-AX OnlyOne 24" enhjuling (svart)
Regular Price 1 648,20 kr Special Price 1 470,48 kr
QU-AX OnlyOne Unicycle 16" inomhus (vit)
QU-AX OnlyOne Unicycle 16" inomhus (vit)
Regular Price 1 648,20 kr Special Price 1 438,33 kr